Köpeğin Dışkı Yemesi Bütün yönleriyle mükemmel olduğunu düşündüğü köpeğini dışkı yerken gören sahibi yüzünde bir şok ifadesiyle “Köpeğim kendi pisliğini yiyor!” diye haykırarak durumu etrafındakilere aktarır mı yoksa bundan bahsetmekten utanır mı? Ya da”Bunu derhal halletmeliyim. Devamını oku Gerçekten garip ve iğrenç …” şeklinde bir yaklaşımda mı bulunur? Bazı köpek sahipleri köpeklerinin dışkı yediğini paylaşmak istemezler ve bunu saklamak yoluna giderler. Hal böyle olancada bu durumun doğal bir köpek davranışı olduğunu öğrenemezler. Doğal Davranış Yavrularını emziren anne köpekler yavrularını temizleme görevini de üstlenirler ve dışkılarını da yerler. Yavruların dışkılarının anne tarafından yenerek ortadan kaldırılmadığı durumda yuvada birikecek pislik miktarını düşünebilir mi siniz? Ortam çok sağlıksız bir hale gelip yavruları ya da anneyi hasta edebilir. Kediler de kendi yavrularını temizlerler ve dışkılarını yerler. Ailenin diğer yetişkin köpekleri de yavruların çok fazla olduğu ya da annenin hasta veya öldüğü durumlarda anaçlık görevini üstlenirler. Kısırlaştırılmamış dişi köpeklerde yalancı gebelikler normaldir. Aynı evdeki dişi köpekler aynı zamanlamada kızgınlık döngüsü eğilimindedir. Yalancı gebelik olan diğer dişiler çoğu kez başka bir dişinin yavrularına annelik yaparlar. Bu bilgiler ışığında köpeklerde dışkı yemenin onların davranışlarına aykırı bir durum olmadığını anlayabiliriz. Yavrular büyüyüp yuvayı terk ettiklerinde anne köpeklerin temizlik vazifesi de sona erer. Ancak bu davranış köpekte kalıcı olabilir ve bu davranışı tetikleyici etkenler ortaya çıktığında köpek tekrar dışkı yemeye başlayabilir. Nedir bu tetikleyici etkenler ? Bazen bir köpeğin neden dışkı yemeye başladığını anlamak zor olabilir. Ancak bazı durumlar bu davranışın başlamasında tetikleyici rol oynayabilirler. Köpeğinizde uzun süre aç kalmaya, ağrıya veya diğer duyulara neden olan fiziki bir problem köpeğinizin kendi dışkısını yeme nedeni olabilir. Daha önce böyle bir davranış göstermeyen yetişkin köpeğinizde böyle bir durum birden bire ortaya çıkmışsa hemen bir veteriner hekime danışmanız tavsiye olunur. Yeterli beslenemeyen ya da öğün araları çok uzun tutulan köpekler dışkı yiyebilirler. Veteriner hekiminiz köpeğinizin genel durumunu ve normal vücut ağırlığının ne olması gerektiğini aynı zamanda beslenme konusunda size gerekli bilgileri verecektir Barsak parazitleri ya da dışkıda kan oluşturacak barsak ve mide rahatsızlıkları olan köpekler dışkılarını yiyebilirler. Bu rahatsızlığı olan köpeklerin dışkıları başka köpekler tarafından da yenilebilir. Bu durum veteriner hekiminizin yapacağı dışkı muayenesi ile ortaya çıkarılıp tedavi edilebilir. Bazen diyet değiştirmek yardımcı olabilir. Her köpek için doğru köpek yemini bulmanız olanaksızdır. O yüzden köpeğinizin hali hazırda yediği yemden başka bir yeme ihtiyacı olabilir. Tüm yem değişiklikleri aniden değil adım adım yapılmalıdır. Eski yem ile yeni yem birlikte verilmeli, eski yem azaltılıp yeni yem arttırılarak yem değişimi yapılmalıdır. Böylece köpeğinizin sindirim sistemini bu değişikliğe yavaş yavaş alıştırılır İlginç olan bir durumda bazı köpeklerin kendilerini mental olarak bazı durumlara karşı savunma mekanizması oluşturmalarıdır. Sahibinin köpeğin bulunduğu yerde dışkı bulması halinde kendisini cezalandıracağını “öğrenen “köpek bu duruma kendisini çeşitli yollarla hazırlayabilir ki bunlardan biriside dışkıyı yiyip yok ederek cezalandırılmaktan kurtulmaktır. Bu yüzden köpeğinizi tuvalet eğitimi verirken cezalandırmamanız çok önemlidir. Can sıkıntısı köpeklerin dışkı yemeleri dâhil birçok davranışın ortaya çıkmasına neden olur. Bu yüzden köpeğin vakit geçirebileceği aktiviteler bulmak, oyuncaklar sağlamak sıkıntı ile ortay çıkan durumların önlenmesinde gereklidir. Ayrılık heyecanı yaşayan köpekler birçok garip şeyler yapabilirler. Bu durumdaki köpeklerde sadece dışkı yeme problemi görülmez. Evdeki eşyaları parçalama, aşırı havlama vb. gibi problemler de duruma eşlik edebilir. Bu durumdaki köpeklerin veteriner hekim yardımına ihtiyaçları vardır. Etrafta köpek dışkısı bulunması hem insan hem de hayvan sağlığı için zararlıdır. Yapmanız gereken ilk şey köpeğinizin bulunduğu alanı temiz tutmanızdır. Bu tuvalet eğitimi ve dışkısını yaptığı yerde dışkı bırakılmaması ile mümkündür. Aynı zamanda sokakta gezdirdiğiniz köpeklerinizin dışkılarını da bir poşet ile alıp çöp kutusuna atmanız toplum sağlığı açısında çok önemlidir. Bu şekilde hem kendi köpeğinizin hem de diğer köpeklerin dışkı yemelerini önlemede katkıda da bulunacaksınız . Bazen köpeğin yediği yeme bazı katkı maddelerinin katılması ile durumun önüne geçilebileceği düşünülmektedir. Bu maalesef her köpekte çalışmamaktadır. Bu teoriye göre bazen kullanılan katkı maddesinin köpekte eksik olduğu varsayılan besin maddesini sağladığı tahmin edilmektedir. Bazı katkı maddeleri de dışkının tadını değiştirir. Köpek bu maddeler sayesinde dışkısını yemez. Ancak bu davranış ya da rahatsızlık köpeğinizde yerleşikse başka hayvanların dışkısını yemeye devam edecektir. Bu yola başvurmadan evvel veteriner hekiminize danışarak kullanacağınız katkı maddesinin köpeğiniz için güvenli olup olmadığını öğrenmeniz gerekir. Köpeğinizle sokağa çıktığınızda dışkı yeme alışkanlığını basit ve etkili bir yolla önleyebilirsiniz. Köpeğinizde yukarıda bahsettiğim hastalıklardan herhangi birisi varsa bu metodun çalışmayacağını hatırlatmam gerekir. Eğer köpeğinizi kontrol etmeniz kolaysa boyun tasması yeterli olacaktır. Ama köpeğiniz güçlü ve kontrolü zorsa o zaman veteriner hekiminiz ya da eğitimciniz köpeğin kafasına göre bir kontrol tasması takması gerekebilir. Kafa tasmaları köpeğin burun üzerinden geçerek boynunun arkasında birleşir. Aynen atlarda olduğu gibi köpeğinizi çok rahat bir şekilde kontrol etmenizi sağlar. Bu tasmaları köpeğinize alıştırarak ve sabırla tanıştırmanız ve bir iki gün eğitim yapmanız gerekebilir. Bazı köpekler bu tasmaları sorun çıkarmadan kabul ederler bazıları ise bu tasmadan kurtulmak için büyük bir çaba harcarlar. O nedenle sabırlı olmak birinci şarttır Köpeğinizle birlikte sokağa çıktığınızda tasma ve tasma uzatması elinizde olmalıdır. Köpeğiniz tuvaletini yapıp dışkı ile ilgilenmeye başladığında uzatmayı yavaşça çekerek (sert bir şekilde asılmayın) köpeğinizi sakin bir sesle yanınıza çağırın. Sevdiği yemi henüz göstermeyin. Yanınıza geldiğinde övün ve ödülü verin ve uzaklaşın. Tekrar överek ödül yiyeceğini verin. Bu işlemi 4-5 defa tekrarlayın. Burada köpeğinizin düşüncesini tamamen dışkıdan uzaklaştırmış oldunuz. Eve döndüğünüzde köpeğinizi evde bırakarak dışarı çıkınız ve dışkıları bir poşete koyarak çöpe atınız. Daha sonra köpeğinizin tamamen eğitildiğini düşündüğünüzde köpek yanınızdayken de temizlik yapabilirsiniz. Bu eğitime uzatmayı daha da uzatarak devam ediniz. Köpeğinizin dışkı yeme alışkanlığının geri gelmemesi için aynı enerji ile eğitime devam etmelisiniz. Köpeğiniz bir süre sonra eğitimle birlikte dışkı yeme alışkanlığını unutacaktır. Bu pozitif eğitim çok işe yarayacak tır. Eğer köpeğiniz ileride tekrar dışkıya ilgi göstermeye başlarsa derhal müdahale edin.